FIFA 18 incelemesi

Yeni bir yıl, yeni sayılır bir FIFA

FIFA serisi birçok oyuncuyu gençliğine, çocukluğuna götürecek kadar nostalji barındıran, içerisinde koca bir tarih yatan, oyun dünyasının gelişimine tanık ettiren devasa bir seri. Her yıl en çok satan oyunlar listesinde daima üst sıralarda bulunan FIFA, özellikle ülkemizdeki futbol severler tarafından son beş yıldır ciddi bir popülarite kazandı. Bunda en büyük ve hatta tek rakibi PES’in geride kalmasının payı olduğu kadar, FIFA’nın Süper Lig lisansını da elinde bulundurmasına bağlayabiliriz. Ancak ben en büyük payı FIFA’nın Ultimate Team’deki başarısına bağlıyorum.

Siz bu incelemeyi okurken ben birkaç gündür FIFA 18’in içine gömülmüş bulunuyorum. İnceleme boyunca detaylıca inceleyeceğim noktalar FIFA 18’in oynanış hissiyatı, atmosferi ve yenilikleri olacak. Özellikle maç atmosferi tarafında güzel yenilikler ile karşıma çıkan FIFA, uzun yıllardır beklediğim gerçek bir maç izliyor hissiyatını vermeye en çok yaklaşan oyun oldu. Dilerseniz lafı fazla uzatmayalım ve ilk olarak oyunun oynanış tarafında nasıl bir his verdiğine giriş yapalım.

Oynanış

FIFA serisini FIFA 96 yılından beri hiçbir FIFA’yı kaçırmadan oynuyorum. PES serisine de zaman zaman şans vermiş olsam da, FIFA’nın daha ağır oyun yapısı ve dolayısı ile hızlı oynanıştan çok, taktiksel ve düşünmeye iten oyun odağı nedeniyle her zaman gönlüm FIFA’dan yana oldu. Özellikle FIFA 13 ile birlikte bu ağırlık oturmaya başlamış, FIFA’nın ünlü fizik motoru Ignite ile birlikte, fiziğe dayalı futbol keyfi tavan yapmıştı. FIFA 15 ile nispeten hafifleştirilen bu durum, FIFA 16 ve 17 ile dengelenmiş, ve bence FIFA 18 ile tam olarak ayağını sağlam bir şekilde yere basmış bulunuyor.

Hız ile fizik gücü arasında gerçek anlamda en iyi denge sunan FIFA, FIFA 18 olmuş. Hızlı futbolcular her ne kadar depar atarak savunma yapan oyuncuları egale edebiliyor olsa da, savunma yaparken koşacağınız yeri akıllıca seçip önünü kestiğinizde, fizik gücünüz ile birlikte rakipten topu kapabiliyor, veya onu oyun dışı bırakabiliyorsunuz. FIFA 17’de bu durum daha zor bir halde iken, FIFA 18’de daha da kolaylaştırılmış, özellikle Ultimate Team’de oyuncuya zorlanarak kullandırılan yeni defans sistemi ( Manuel Pres ve Top Kapma ) nispeten daha rahat ve kolay bir hal almış. FIFA’ya uzak oyuncuların en büyük şikeyeti olan bu zorlama durumu, FIFA 18’de korunuyor olsa da, eskisine nazaran daha kolay alışılıp, kullanılabiliyor. Bu sebepten ötürü gönlü PES’den yana olan oyuncular, FIFA’yı en azından denemeliler, defans yapmaya alışmak eskisine nazaran çok daha kolay.

FIFA 18’de birkaç maç yaptıktan sonra dikkatimi çeken en büyük değişiklik ise ara paslarda oldu. Önceki oyunların ara pas mekaniği hafızamdan yavaş yavaş silinmiş olsa da, çok net hatırladığım FIFA 16 ve FIFA 17’deki ara pas mekaniğinin kullanışsızlığı, FIFA 18’de çözülmüş. Öyleki artık ara pas attığınızda, paslarınız sizi bile şaşırtacak kadar etkili sonuçlar doğurabiliyor. Hatta FIFA serisini ciddi derecede zor bir oyun yapan, pas attığınız yöne doğru futbolcuyu çevirmek zorunda olmanız, FIFA 18’de bir nebze olsun azaltılmış. Artık futbolcunuz doğru yöne bakmasa dahi, hafif bir gecikme ile bakış atarak çok etkili ara paslar verebiliyor, sizi bile şaşırtarak kaleci ile karşı karşıya kalabiliyorsunuz.

Ara pasların bu denli iyileştirmesinin ise bir de olumsuz sonucu olmuş tabii ki, eskisine nazaran daha çok gol atılan ve birazcık gerçekçiliğe darbe vurulan bir durum söz konusu. Ultimate Team maç yaparken, eski Fifa’larda eğer rakibiniz ile yetenekleriniz birbirinize yakınsa skorlar hep gerçekçi bir şekilde 1-0, 2-1, 2-2 gibi birbirine yakın ve az gollü şekilde biterdi. FIFA 18’de ise şuan en azından yapabildiğim maçlarda her maç 6-7 golü çok rahat görüyorum. Bu durum oyunun eğlencesi yönünde artı puan olsa da, FIFA’nın gerçekçi sonuçlarına hafif darbe vurmuş diyebilirim.

Atmosfer

Oyunun oynanış özelliklerini yavaş yavaş bir kenara koyarak dilerseniz yeniliklere geçmeye başlayalım. Yazının başında da belirtmiş olduğum gibi FIFA 18’in en büyük yeniliklerinden birisi oyunun maç atmosferinde yapılan iyileştirmeler. FIFA serisi her ne kadar yeşil saha üzerinde daima gerçekçi bir oyun gibi gözükse de, seyirciler ve diğer unsurlar işin içerisine girdiğinde aynı kalite ile karşılaşmıyorduk. FIFA 18’de ise bu durum sonunda değiştirilmiş. Artık maç içerisinde oluşan pozisyonlara göre tepki veren seyirciler mevcut. Hatta gol attığınızda seyircilere doğru koşarsanız, seyircilerin tıpkı gerçekte olduğu gibi koltuklarından kalkıp tribünün kenarına, oyuncuya doğru yığıldığını görebiliyorsunuz. Gol sevinçlerine de artık ortak olan seyirciler, futbolcuya sarılıyor ve gol sevincini beraber yaşıyor. Bu yenilik FIFA 18’in en güzel yeniliklerinden biri olmuş diyebilirim. Artık maç atmosferi sizi eskisinden çok daha fazla içine almayı başarıyor.

Ayrıca atmosfere etki eden bir diğer yenilik ile tekrarlardaki 360 derecelik kamera olmuş. Gol attığınızda oyuncunun topa hemen vurmadan önceki pozisyonunu otomatik olarak 360 derece gösteren tekrar kamerası, başta önemsiz bir detay gibi gözüküyor olsa da, oyunu oynarken hoş görüntüleri kaçırmamanız için etkili bir yöntem olarak gözümüze çarpıyor. Atmosferi tamamlamak için konfetilerin de yerde kalması gibi detaylar, yine oyunun gerçekçiliğini destekleyen unsurlardan biri.

Journey

FIFA 17 ile hayatımıza giren hikaye odaklı Journey mod’u da FIFA 18’de geliştirilmiş. FIFA 17’de yapabildiklerinizden farklı olarak, FIFA 18’de Alex Hunter’ın fiziksel görünümünü az da olsa değiştirebiliyorsunuz. Karaktere farklı saç ve sakal şekilleri gibi özelleştirmeler, Journey mod’unun tek bir karaktere odaklı yapısının doğurduğu olumsuz sonuçları, kısmen de olsa egale etmeyi başarıyor. Journey mod’u ayrıca ilk oyundan farklı olarak yapacak çok daha fazla şey sunuyor. Artık bölüm bazlı kısa vadeli görevleri ile kariyerinin ikinci yarısında Alex’in yapabileceği çok daha fazla şey var. Ayrıca ara sahnelerin kalitesi de arttırılmış. Gelişen grafikleri, en iyi Journey mod’unda deneyimleyebiliyorsunuz.

Journey mod’unun bir diğer yeniliği ise aynı bilgisayar veya konsol üzerinden, oyunu arkadaşınız ile birlikte oynayabiliyor oluşumuz. Aynı platform üzerinde bir arkadaşınız takımdan bir futbolcu olup, siz de Alex Hunter olarak oyunu oynayabilmek, çok büyük bir yenilik olmasa da faydalı ve güzel olmuş. Birlikte hikayede ilerlemek keyifli olabilir.

Kariyer

FIFA 18’in en büyük yeniliklerinden biri ise oyunun kariyer mod’unda karşımıza çıkıyor. FIFA serisinin en çok eleştirilen yönlerinden biri olan kariyer mod’unun tekdüze olması. FIFA 18 ise bu tek düzeliği en azından transfer ekranlarını bir RPG oyunu gibi görüşme yapabileceğiniz şekilde tasarlaması ile çözülmüş gözüküyor. FIFA 18 ile birlikte artık her sözleşme ve transfer görüşmesi, karşı takım ile pazarlık yaptığınız ve konuşabildiğiniz bir diyalog sistemine sahip.

Ayrıca FIFA 18 ile birlikte oyuncu ile anlaştıktan sonra imza töreni de üç boyutlu olarak gerçekçi bir şekilde vuku buluyor. Aslında bu tip özelliklerin FIFA serisine çok geç geldiğini belirtmek durumundayım. Bu gibi küçük detaylar başta önemsiz gözüküyor olsa da, uzun süreli oyun dönemlerinde oyuncuyu oyunda tutan, etkileyici özellikler. Ancak EA bu konuda hala daha 2K’in NBA serisine kıyasla çok geride.

Ultimate Team

FIFA serisinin son yıllarda kuşkusuz en çok oynanan ve EA Sports’un cebini en çok dolduran mod’u Ultimate Team. FIFA 17 ile birlikte kadro kurma görevleri eklenen oyunda, FIFA 18’de görebildiğim dikkat çekici tek yenilik Squad Battles isimli mod. Bu mod’da farklı oyuncuların kurmuş oldukları kadrolar ile offline olarak maç yapıyor, zorluk derecesi ve başarınıza göre puan alıyor ve dünya sıralamasına giriyorsunuz. Sıralamanıza göre de her hafta sonunda ödüller kazanabiliyorsunuz. Ultimate Team’in diğer önemli yeniliği ise geçtiğimiz yıllarda yalnızca Xbox platformuna özel olan Icon’ların artık tüm platformlarda aktif olması. Yani artık PlayStation 4 ve PC oyuncuları da Zidane ile, Ronaldo Nazario ile, Maradona ile, Pele ile futbol keyfi yaşayabilecek.

Grafikler ve Sesler

Geçtiğimiz yıl DICE’ın Battlefield’ı ve Battlefront’unda da kullanılan Frostbite motoruna geçiş yapan FIFA serisi, FIFA 18’de grafiksel açıdan kademeyi bir tık yukarı çıkarmış. Geçtiğimiz yıldan çok bariz olmasa da, daha etkileyici bir ışıklandırma tekniği kullanan yapım, oyuncuların yüzlerindeki terleri dahi ekrana yansıtarak etkileyici bir atmosfer sunuyor. Sesler tarafında da yine maç atmosferini layıkı ile tamamlamayı başaran FIFA, özellikle liglere göre farklı seyirci tepkileri ile başarılı bir iş çıkarmış. Müzikler ise her yıl olduğu gibi bu yıl da etkileyici.

Son sözlere gelecek olursak FIFA 18, açık konuşmak gerekirse FIFA 17’nin DLC’si gibi bir tad veriyor. Getirilen yenilikler her yıl çok yavaş bir şekilde karşımıza çıkıyor. EA Sports gibi dev bir firmanın bir yıl içerisinde çok daha büyük yenilikler ile karşımıza gelmesini bekliyoruz artık. Ancak bu söylediklerim FIFA 18’i kötü bir oyun yapmıyor. FIFA 18 doğal olarak şimdiye kadar oynadığım ve oynayacağımız en iyi FIFA.kaynak:http://www.merlininkazani.com/fifa-18-96836-inceleme

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu yazınız
Lütfen isminizi buraya yazın